24.4.2022 | Ruokaklinikka
Miksi en tue 8 viikon ruokavalion tehokuureja

Usein lyhytaikaisia tehokuureja puolletaan sillä, että ne auttavat alkuun, antavat boostia. Kyllä, ihan totta, ne voivat auttaa alkuun, ehkä tehokuurilta saa myös uusia hyviä ideoita, kuten uusia reseptejä tai ideoita välipaloille! Ehkä tehokuuri myös innostaa niin paljon, että lisätään tavoitteisiin liikuntaohjelma.

Saattaa tosin käydä myös niin, että ruokavalion ja liikunnan tehokuuri innostavat tietyn aikaa ja sitten innostus lopahtaa. Tämä ei tosin ole ihme, sillä onhan totta, että myös positiiviset asiat lisäävät stressiä. Positiivisilla asioilla tarkoitan nyt niitä asioita, joista nauttii ja tällaiset tehokuurit voivat tosiaan olla nautinnollisia, niistä saadaan onnistumisia ja tuloksia on helppo seurata.

Tehokuuri voi luoda olon siitä, että minä pystyn tähän! Minä pystyn mihin vain!

Muutos, ruokavalion ajattelu ja pohdinta, liikkuminen ja innostus vaativat energiaa ja mielen resursseja. Olen itsekin huomannut joskus uuden innossa yliarvioivani omat resurssini. Homma luistaa hyvin ja kaikki tuntuu niin ihanalta ja loistavalta. Olen energisempi, jatkuvat kolotukset kaikkoavat ja pään aivosumu katoaa. Mutta tämähän ei välttämättä johdu siitä, että jätin pois hiilihydraatit, vaan yksinkertaisesti positiivisen stressin aiheuttamasta vireystilan nousemisesta.

Vireystilan jatkuva ylläpito vaatii runsaasti energiaa.

Jos ruokavalion tehokuuri tähtää laihduttamiseen, ovat yleensä ruuan kautta saatavat energiamäärät vaillinaisia. Tämän lisäksi energiaa kulutetaan liikkumiseen ja uusien elämäntapojen opetteluun. Innostus ja stressi pitävät vireystilan kyllä yllä jonkun aikaa, mutta sitten se lopahtaa.

Olisi naiivia ajatella, että pystymme ylläpitämään vireystilaa optimaalisen korkealla pitkän aikaa.

Kun vireystila lopahtaa, joudumme palautumaan. Palautumisen aikana kerätään energiaa takaisin, vireystila voi olla huomattavasti alhaisempi, voisi nukkua koko päivän ja ruokavaliossa suositaan nopeita, helppoja ratkaisuja. Ehkä vireystila on niin alhaalla, että mieliteot runsasenergisiin ruokiin lisääntyvät. Tämähän on kehon normaalia biologiaa, jossa keho pyytää ruuan kautta lisäenergiaa silloin, kun kehon energia on lopussa tai silloin, kun energiavajetta on jatkunut pidemmän aikaa. Erityisesti kehon välittäjäaineet, kuten greliini ja leptiini selittävät ruuan tarpeen ja mielitekojen kasvua ja niiden sanotaan vaikuttavan ruokailuun jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen! Niiden ansiosta väsyneenä kylläisyysvaikutus pienenee, kun taas nälkä kasvaa.

Palautumisen tarpeessahan ei siis ole mitään väärää. On hyväkin ottaa aikaa palautumiseen, jos elämässä on ollut paljon sisältöä ja muutosta lähiviikkoina. Jos oletuksena kuitenkin on, että tehokuurin aikaisia tapoja jaksaa ylläpitää loppuelämän, tai olettaa vireän olotilan ja energisyyden jatkuvan pitkän aikaa, voi pettymys olla kova.

Mikäli haluat edistää terveyttäsi tai tehdä uusia hyvinvointitekoja, tulee tällöin ottaa huomioon elämä kokonaisvaltaisesti. Voit tutustua aiheeseen edellisen blogikirjoituksen kautta tästä linkistä. Blogikirjoituksesta löydät kuvaajan, jonka avulla on helpompi hahmottaa kokonaishyvinvointiimme liittyvät osa-alueet.

Sabina

Lähteet:
Terveyskirjasto, Stressi. Duodecim (2022) https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00976
Ukkola, O. Syömisen hormonaalinen säätely, Duodecim (2003)