23.11.2021 | Ruokaklinikka
Miten erotan terveyttä edistävän painonhallinnan terveydelle haitallisesta laihduttamisesta?

Nykyään puhutaan paljon siitä, kuinka laihduttaminen saattaakin olla haitallista terveydelle ja kokonaishyvinvoinnille. Keskustelu herättää usein ihmisissä hämmennystä. Miten niin ylipainon laihduttaminen ei olisi terveyttä edistävää? Onko laihtuminen siis kiellettyä ja haitallista? Miksi parempaa terveyttä ei saisi tavoitella?

Onkin tärkeää selventää ja määritellä tarkemmin mistä puhutaan, kun puhutaan laihduttamisesta, dieeteistä tai järkevästä painonhallinnasta.

Haitalliset laihdutuskuurit

Haitallisella laihduttamisella tarkoitetaan usein laihtumiseen tähtäävän ruokavalion sekä mahdollisesti myös treeniohjelman tiukkaa noudattamista. Tällaiset dieetit ovat usein niin sanottuja kitudieettejä, joissa jo lähtökohtaisena tarkoituksena on noudattaa ohjeita tarkasti ja kuuriluontoisesti vain lyhyen aikaa.

Vai kuinka moni edes ajattelee syövänsä pelkkää kaalikeittoa tai kieltäytyvänsä pullasta aina kyläillessään koko loppuelämänsä ajan?

Laihtumiseen tähtäävät dieetit ovat usein myös ravitsemuksellisesti riittämättömiä. Niissä energiansaantia on usein pyritty rajoittamaan merkittävästi sekä myös ruoan monipuolisuutta saatetaan rajoittaa ohjeistamalla välttämään tiettyjä ruokia tai ruoka-aineryhmiä. Joskus haitalliseen rajuun laihduttamiseen saattaa kuulua jopa häiriintyneen syömiskäyttäytymisen piirteitä, kuten aterioiden skippaamista, nälässä kärvistelyä ja kehon viestien ohittamista.

Järkevä painonhallinta

Järkevässä painonhallinnassa pääpaino sen sijaan on terveyttä edistävien elintapamuutosten toteuttamisessa eikä paino itsessään ole kaikki kaikessa tai edes päätavoite.⁣ Ensisijaisena tavoitteena on löytää itselle sopivia tapoja toteuttaa terveyttä edistäviä elintapoja, oli se sitten lisätä kasvisten syöntiä, turvata riittävää unta tai vähentää istumista.

Jokainen ihminen määrittää tavoitteensa itse ja pyrkii sovittamaan terveyttä edistävät elintavat omaan elämäänsä. Ei muokkaamaan elämäänsä jonkin valmiin mallin mukaiseksi.

Uusien elintapojen omaksuminen ei ole kituuttamista, jatkuvaa tsemppaamista tai ruotuun palaamista, vaan uuden opettelua, toimivien keinojen löytämistä ja huonoksi havaittujen keinojen hylkäämistä. Tavoitteiden asettamisessa ja keinojen pohdinnassa otetaan huomioon henkilön oma tämänhetkinen ruokavalio sekä erityistarpeet, kuten sairaudet, ruokatottumukset ja -mieltymykset.

Dieetti vs järkevä painonhallinta

Lyhyellä aikavälillä vähäenerginen dieetti tuottaa nopean tuloksen painonpudotuksessa. Toisaalta painokeskeiseen dieettiin ryhtyvistä vain noin 10-20 % onnistuu pitämään saavutetun painon yli vuoden ajan. Eli suurimmalla osalla paino nousee takaisin lähtöpainoon tai jopa sen yli. Tämä johtaa usein toistuvaan laihtumisen ja lihomisen kierteeseen eli jojo-laihduttamiseen, mikä johtaa usein myös negatiivisiin vaikutuksiin kehonkoostumuksen osalta. Laihdutusyritysten määrä on myös yhteydessä myöhempään lihavuuteen. Täten dieetit eivät välttämättä autakaan laihtumaan vaan saattavat vaikeuttaa painonhallintaa pitkällä aikavälillä. Moni saattaakin tunnistaa lähipiirissään ikuisella laihdutuskuurilla olevia henkilöitä. Vai oletko itse tässä kierteessä?

Usein laihduttamisen lopettaminen on se aivan  ensimmäinen tavoite. Laihduttamiskierteestä voi kuitenkin olla vaikeaa ja jopa pelottavaa irtautua.

Vaikutukset kokonaisterveydelle riippuvat pitkälti käytetystä laihdutusmetodista, mutta ne voivat mahdollisesti olla pitkällä aikavälillä jopa negatiivisia, mikäli keho ei ole saanut rajoittavan ruokavalion vuoksi tarvitsemiaan ravintoaineita. Aivan oma kysymyksensä on myös laihduttamisen psyykkiset vaikutukset. Raju laihduttaminen voi johtaa esimerkiksi syömisen hallinnan ongelmiin.

Järkevä painonhallinta tuottaa todennäköisemmin ”tuloksia” eli painon putoamista hitaammin, mutta muutokset ovat todennäköisemmin pysyviä.

Toisaalta on erittäin tärkeä pohtia: mitä asetamme tavoitteeksi? “Tuloksilla” voidaan myös tarkoittaa terveyttä edistävien elintapojen toteutumista ja sitä kautta parempaa kokonaisvaltaista hyvinvointia, mikä ei aina välttämättä edes vaadi painon putoamista!

Mikä on sinun tavoitteesi?

Biologinen hyvinvointipaino

Dieettaaminen tai raju laihduttaminen ei siis ole suositeltavaa, vaan terveyttä edistävien elämäntapojen ja pienten muutosten tärkeyttä tulisi korostaa. Terveyttä edistävien elintapojen toteutumisen myötä myös paino asettuu usein sopivalle tasolle, jota myös biologiseksi hyvinvointipainoksi kutsutaan.

Biologinen hyvinvointipaino on geneettisesti säädelty sekä kehon että mielen kannalta sopiva paino, jossa​ elimistö haluaa pysyä ilman häiritseviä oireita, kuten jatkuvaa näläntunnetta, ahmintatarvetta ja ruoan ajattelua​. Tässä painossa myös keho toimii optimaalisesti niin lämmönsäätelyn, suoliston toiminnan, kuukautiskierron kuin psyykkisen voinninkin osalta.

Biologinen hyvinvointipaino saavutetaan riittävän, monipuolisen ja laadukkaan syömisen avulla. Ei kituuttaen.

Jasmiina

Lisää tietoa aiheesta saat kuuntelemalla Ruokaklinikka -podcastin jaksot:

  • 2. Dieetit – Rakkaalla lapsella on monta nimeä
  • 5. Ruoka- ja kehosuhde
  • 12. Näin laihdut 10 g viikossa… eiku
  • 17. Projektina terveys

 

Lähteet: Wing RR, Hill JO. Successful weight loss maintenance. Annu Rev Nutr 2001;21:323-41.